27 Ocak 2008 Pazar

Türkçe Turkcheleşiyor!


Önceleri cep telefonlarının yaygınlaşmasıyla ortaya çıkan kelime kısaltma alışkanlığına tanık olduk hep birlikte:
“Slm”, “nbr”, “iiyim”, “nslsn”…
Kelimenin tam yazımı için zaman oldukça kısıtlıydı ama dakikalarca mesaj yazma işinden vazgeçilmedi. Bazı çevrelere göre zamansızlığın getirdiği bu mecburiyet neticede özünde Türkçe’ydi; “Dalları olmasa bile ağaç yine ağaçtır(?)” tarzı yaklaşımlarda bulunuldu… Ve kırpıldı kelimeler…
Sonra bu kelime kısaltma alışkanlığı, internet yazışmalarıyla birlikte yerini yabancı kelime kullanma alışkınlığına bıraktı. Yarı Türkçe yarı İngilizce kültür balı cümleler damladı bazı kişilerin ağızlarından ve parmaklarından, öyle ki sinek bellendi aksini savunan diller…
“Evet” kelimesi uzun geldi onun yerine yes yazıldı
“Hayır” kelimesi uzun geldi onun yerine “no” yazıldı
“Tamam” kelimesi uzun geldi onun yerine “ok” yazıldı
“Hoşça kal kelimesi uzun geldi onun yerine byyy” yazıldı…
Yazıldı… Yazıldı…
Son olarak da q "k" nin, w “v” nin , x “ks” nin yerini alıp “yaw”, “sewiyor”, “chilek”, “dish”, “kalems” tarzı kelimeler türetildi. Duygu, düşünce ve birikimlerin paylaşımı için kullanılan Türk Alfabesi, ilkokuldan öğrenilen 29 harf yetmez olmuştu artık zengin kimliklere…
Hepsinden acısı ve vurucusu süregelen bu tutumun “umursamazlık” la bütünleşmesiydi.
Evet Sevgili “Biri”leri!
Büyük Türk Milleti’nin Türkçe’sidir pervasızca yozlaştırılan…
Geçmişin birikimleriyle zenginleşen Türk Kültürü’nün yarınlara eksilişidir bütün bu söylediklerim…
Herkes “Sivrisinek saz”dan “davul zurna az”a payına düşeni kabul eder umarım…
Ötesi iğneli ve çuvaldızlı sorumluluk zaten…

(Atasözünün tamamı: Anlayana sivrisinek saz anlamayana davul zurna az.)

8 yorum:

Geveze Kalem dedi ki...

Duyarlı arkadaşım benim.:)

Aslı dedi ki...

Büyülü Kalemim,
Aslında herkesin duyarlı olması gereken bir konu ama sanırım biraz fazla hassasım bu konuda...
Sevgiler...

enigma dedi ki...

ahahah, seni anliyorum..anliyorum.. disleksi/legasteni, birsey yapmali buna karsi gercekten.
Sevgilerle Aslicigim :)

Aslı dedi ki...

Evet Senemcim ;)
Biri onlara yardım etsin... Öyle değil miydi zaten buluşmamız...
Öptüm çok
Sevgiler...

Adsız dedi ki...

Çok güzel bir konuya değinmişsin. Ben kızıyorum bazen kendime hatta chat yapar gibi yazmamamız lazım. İkaz oldu bana da sevgiler canım

Mine dedi ki...

Hastanemizdeki çıkışı gösteren levhalarda exit yazıyordu. Tepki gösterdik değiştirildi.
Herkesin duyarlı olması gerektiği bir konuyu sayfana taşıdığın için teşekkürler...

Aslı dedi ki...

Edacığım biliyor musun aslında bir bakıma kendimi engellemek için böyle bir yazı yazdım. Yani iğneyi kendime batırıyorum önce, kısaltmaları yaparken işin bu boyutunu hiç düşünmemiştim.En sonda belirttiğim Turkcheleşme olayını yapmamama rağmen en çok üzüldüğüm nokta küçük uyarılar yaptığım insanların umursamaz davranışları. Nasıl o insanlar Corc Buş diye yazmıyorlarsa kendi dillerine de özen göstersinler istiyorum. Hepsi bu :)
Ama bir nebze bu sözler bir yerlere ulaşırsa işte bu beni çok mutlu eder...
Öpüyorum seni...

Aslı dedi ki...

İşte bu!!
Mineciğim. Bu duyarlı davranışınızı yürekten kutluyorum. Sinemalarda ve bir çok yerde böylesi tabelaları hepimiz görüyoruz. Önemli olan farkındalığı harekete geçirmek "bana ne" dediğimiz her dakika daha da yabancılaşıyor çevremiz aslında...
Öpüyorum çok...